loader image

Blog

De betekenis van kleuren in marketing

De psychologische betekenis achter de kleuren in marketing

Geschreven en afbeeldingen gemaakt in 2020 voor Get Hooked – bekijk de blog online of download hier de PDF

Al eeuwenlang zijn we geïntrigeerd door kleuren en hun betekenis. Zo zijn er talloze artikelen geschreven over onze sterke voorkeur voor merken waarbij de kleur matcht met de merkbelofte en blijkt uit onderzoek dat onze hersenen kleuren op verschillende manieren interpreteren en verwerken. Zo kan de emotionele en psychologische impact van kleuren op mensen onderling sterk verschillen; deze kennis kunnen merken in hun voordeel gebruiken. De kleur rood is hier een goed voorbeeld van. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer emotie en urgentie toe te voegen aan een boodschap. Waar rood dus vraagt om aandacht en mensen alert maakt is de kleur blauw met haar kalme en zakelijke uitstraling het tegenovergestelde.

Door al deze verschillende associaties met kleuren is het de moeite waard om een bewuste keuze te maken wanneer het aankomt op het kiezen van een kleur, of meerdere kleuren, voor jouw merk. Welke boodschap wil jij met kleur communiceren naar klanten?