loader image

PERSOONLIJK CONCEPT

BOMBEE

Op deze pagina leg ik mijn persoonlijke concept Bombee uit. Het concept is onderdeel van het afstudeer assessment van CO IEMES.

Details

January 2019
Afstudeer Assessment

Categories

Web Design
Branding
Concepting

Creatief Proces

Vier jaar geleden kwam ik het Fontys ACI binnen, niet wetende wat mij te wachten zou staan. Ik heb bloed, zweet en tranen in mijn studie gestoken. Met nu nog maar een target voor ogen is het zo ver, tijd om alles af te ronden en klaar om het werkveld te veroveren met mijn vaardigheden. Maar voordat ik mijzelf op de werkvloer mag bewijzen, wil ik jullie verbluffen met mijn concept.

Voor het afstudeer assessment wilde ik een persoonlijk concept ontwikkelen. Ik geloof dat duidelijkheid hebben over wie je bent en waar je naar toe wilt van belang is in een professioneel werkveld. Als er iets is wat ik heb geleerd tijdens mijn opleiding bij CO IEMES, dan is het wel het belang van persoonlijke elementen binnen communicatie en conceptontwikkeling.

Mijn naam is Iris, een mooie naam al zeg ik het zelf. Echter heet ik hetzelfde als 1.042.910 andere Irissen. En als dat al niet genoeg is, dan heeft “Van Der Heijden” ook een plaatsje in de top 50 met meest voorkomende achternamen in Nederland. Met het persoonlijke concept ‘Bombee’ wil ik mezelf hiervan onderscheiden. Niet alleen van de naam Iris, maar vooral onderscheiden van andere online marketeers en communicatie specialisten. Ik wil uniek zijn, dit ga ik doen door middel van Bombee.

WAAROM ONLINE MARKETING?

Ik heb de afgelopen paar jaar steeds meer waardering gekregen voor de online wereld en hoe deze in elkaar steekt. Dit is begonnen bij enkele opdrachten vanuit mijn meewerkstage zoals Winkelhart oud Woensel en Philips Glow. Bij deze twee projecten heb ik meegewerkt aan promotionele websites en social media. Vervolgens ben ik de minor Digital Marketing gaan volgen waar ik o.a. met retargeting, programmeren, big data en meer online aspecten te maken kreeg. Ik geloof als je een succesvol bedrijf wil zijn dat online marketing tegenwoordig noodzakelijk is. Het heeft namelijk veel voordelen:

offline naar online

Tegenwoordig is er een verschuiving gaande van offline naar online. We kunnen niet meer zonder internet, we appen elke dag, mailen, checken onze social media en kopen steeds meer producten online. Mensen oriënteren en lezen tegenwoordig steeds meer via het internet. Een blog kan tegenwoordig al veel meer lezers hebben dan een krant.

Testen en analyseren

Online marketing geeft de kans om variabelen aan te passen en te testen. Hierdoor kunnen ook tijdens de campanges dingen aangepast worden om zo optimale resultaten te behalen. Tevens valt er met online marketing goed te analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld meteen zien hoe goed een de website draait door middel van Google Analytics.

Gerichte doelgroep

Met online marketing is er de mogelijkheid om een specifieke doelgroep snel te bereiken. Hierdoor krijgen alleen mensen het product of dienst te zien waarvoor het bedoeld is. Ook geeft online marketing meer klantcontacten met social media zoals Facebook en Instagram. Hierdoor krijg je meer klantloyaliteit en feedback.

Direct en meer bereik

Online marketing is real-time marketing, wanneer de knop publiceren wordt ingedrukt staat het online. Hierdoor bereik je mensen sneller en directer. Tevens heb je met online marketing een groot bereik. Wanneer je producten online verkoopt is de wereld de markt en kan je aanwezigheid creëren op elk gewenst moment op elk device.

PERSOONLIJKE VISIE & MiSSIE

Nu ik meer weet over waarom ik online marketing zo intressant vind ga ik verder met het uitleggen van mijn persoonlijke visie en missie.

Visie

Tegenwoordig worden we bestookt met tsunami’s aan reclames, gedrukte advertenties, merklabels, Facebook-advertenties, Google-advertenties, advertenties op je telefoon of iets anders. Experts van online marketing schatten dat we elke dag worden blootgesteld aan ongeveer 4.000 tot 10.000 advertenties.

Natuurlijk zullen de meeste mensen zich niet herinneren dat ze 10.000 berichten hebben gezien. Dit komt omdat we, om onze gezond verstand te behouden, een screening hebben ontwikkeld om de meeste reclameboodschappen te negeren. Minder dan 100 van hen komen elke dag langs onze “aandachtsmuur”. Het is gewoon een kwestie van zelfbehoud.

Het is dus van belang om op te vallen in de zee van concurrentie. Daarvoor moet je creatief, gedenkwaardig en boeiend zijn voor de doelgroep. Ik geloof dat als je geen indruk achterlaat bij de doelgroep, je inspanningen verloren gaan. 

Visie: Ik vind dat je (online) marketing moet creëren die impact heeft, als je geen indruk maakt zul je niet opvallen.

Missie

Mijn missie is voortgekomen uit mijn visie.

Missie: Online marketing lanceren die inslaat als een bom.

KERNWAARDEN

Om het persoonlijke concept meer diepgang te geven heb ik gekeken naar mijn persoonlijke waarden. Als ik naar mezelf kijk dan komen vier kernwaarden naar boven: Doeltreffend, Sociaal, Grafisch en Creatief.  Aan de hand van deze kernwaarden wil ik mezelf verder omschrijven.

Grafisch

Ik ben een visueel ingestelde meid met veel verbeeldingskracht. Ik vind het leuk om dingen te ontwerpen door middel van Photoshop en Illustrator. Een beeld zegt meer dan duizend woorden zeg ik altijd. Ik geloof dat de ideeën die we verzinnen pas tot leven komen wanneer we hierbij een beeld creëren.

Doeltreffend

De tweede kernwaarde die ik wil bespreken is doeltreffend. Doeltreffend betekent voor mij dat ik gedreven het beste resultaat probeer te bereiken. Ik bekijk het leven erg optimistisch en ik hou ervan om uitdagingen aan te gaan waar ik veel van kan leren. Doeltreffend houdt voor mij ook in dat ik ambitieus ben en wil doorgroeien in mijn vakgebied.

Sociaal

Mijn volgende kernwaarde is dat ik erg sociaal ben. Ik ben een open en extravert persoon die graag spontaan een praatje maakt. Samenwerken met anderen gaat mij makkelijk af en vaak met veel enthousiasme.

Creatief

Mijn laatste kernwaarde is dat ik creatief ben. Ik probeer mezelf te onderscheiden van anderen. Hierbij gebruik ik mijn wilde fantasie om buiten de kaders te treden naar nieuwe ideeën. Ik vind het belangrijk om iets creatiefs te bedenken wat mensen emotioneel kan raken.

Het Concept

Aan de hand van mijn onderzoek komt er een duidelijk imago naar voren: Ik wil online een indruk maken bij mensen die ze niet snel vergeten. Daarom is Bombee ontstaan.

De naam Bombee is op te delen in twee stukken:

Bom(b) staat voor het effect dat ik wil creëren. Ik wil communicatie of marketing maken die inslaan als een bom. Een bom die gelanceerd wordt heeft vaak een doel. Dit zie ik ook bij mezelf, ik werk mijn uiterste best om mijn doelen te bereiken. Ik vind een bom staan voor kracht en impact. Echter, kan een bom ook geassocieerd worden met gevaar of terrorisme. Dit heb ik proberen te verminderen door het logo meer op een raket te laten lijken en door middel van het schattige effect aan het logo toe te voegen.

Bee staat voor bijen en hun manier van werken. Bijen hebben als kenmerken dat ze ijverig zijn, hard werken en goed samenwerken. Ook zijn bijen sociaal en open. Al deze eigenschappen staan in lijn met wie ik ben. Ik heb de bij ook gekozen vanwege de kleur geel. De eigenschappen van deze kleur zijn dynamisch, enthousiast, overtuigend, expressief en optimistisch. Ook deze kenmerken komen overeen met die van mij.

Huisstijl

De kleuren zwart en geel zijn de schudkleuren van een bij. Daarom heb ik deze kleuren verwerkt in mijn huisstijl. Ik wil een krachtig, sterk en dynamisch merk opzetten in combinatie met optimisme, vrolijkheid en schattigheid.

Het merk moet makkelijk over diverse speelse communicatiemiddelen kunnen beschikken. Dit kan nu bijvoorbeeld worden gedaan met een potje honing als bedrijfsgeschenk.

Het ontwerp van mijn logo en huisstijl zijn voornamelijk gebouwd met drie eigenschappen in het achterhoofd namelijk:

Voor de doelgroep ontworpen

Uniek

Tijdloos

 

Voor de doelgroep

Bombee is ontworpen voor de online marketing bedrijven. Ik wil verder groeien in de online marketing wereld dus daarom wil ik deze bedrijven aanspreken. Ik wil met mijn merk uitstralen wat ik voor het bedrijf kan betekenen en wat mijn kwaliteiten zijn. Omdat ik in de creatieve industrie terecht wil komen heb ik ook een creatief en speels logo ontworpen.

Uniek

Omdat ik wil opvallen tussen al mijn concurrenten heb ik dit unieke concept bedacht. Ik wil gebruik gaan maken van deze website als persoonlijk portfolio voor bij kennismakingen met bedrijven.

Tevens heb ik onderzoek gedaan naar andere online bedrijven hoe zij zichzelf positioneren en hier mijn persoonlijke draai aan gegeven.

Tijdloos

Een goed logo hoef je nooit te veranderen. Met dit in gedachten heb ik Bombee ontwikkeld. Stel ik wil voor mezelf als bedrijf beginnen dan kan dit gemakkelijk met Bombee, omdat deze naam al klinkt als een bedrijf en niet alleen als een persoon.